Ковролін

Іншим видом підлогових покриттів для автомобілів, що одержали в останні роки широке поширення, є текстильні килими. Вони покращують художньо-декоративне оформлення салону, знижують рівень шуму в автомобілі, володіють теплозахисними властивостями, створюють затишок в машині.

Ukrainian

До вибору текстильного килимового матеріалу потрібно підходити з урахуванням досить жорстких умов експлуатації підлогового покриття в автомобілі. Воно схильне до значного зносу при терті, впливу світла, агресивних середовищ, води, цвілі і має протистояти цьому впливу. Покриття повинне зберігати свої властивості в широкому інтервалі температур, мати хороші теплозахисні властивості і низьку масу, бути невогненебезпечним. З точки зору технологічності матеріал повинен легко формуватися. Ці та деякі інші вимоги деколи не поєднуються, і для їх забезпечення при виробництві килимів враховують властивості полімерної сировини, особливості способу виготовлення, вплив структури матеріалу, висоту ворсу і інші фактори. 

Основним видом сировини для виробництва текстильних килимів, що використовуються в якості підлогового покриття в автомобілі, є синтетичні волокна. Найбільш широко застосовуються текстуровані кручені безперервні нитки з поліамідних, поліефірних і поліпропіленових волокон. Вони придатні для будь-якого способу виробництва килимів. Килимові матеріали з них мають невелику масу, хороші теплозахисні і звукоізоляційні властивості, високу зносостійкість. Разом з тим для кожного типу волокна характерні і свої особливості: поліамідні волокна відрізняються підвищеною зносостійкістю і добре піддаються фарбуванню, поліефірні - володіють високою світлостійкістю, поліпропіленові - низькою щільністю. 

Лише ткані килими пруткові виготовляють із застосуванням натуральних вовняних волокон. Ці покриття дороги і застосовуються тільки в автомобілях вищого класу. 

За способом виробництва килими діляться на прошивні (тафтинговогі), ткані, голкопробивні, в'язально-прошивні (малімо), трикотажні, клеєні. Висота ворсу має першорядне значення для акустичних, теплозахисних та інших експлуатаційних властивостей килимового матеріалу. Найбільш широко застосовуються в автомобілебудуванні матеріали з висотою ворсу (5 +1) мм. При більшій висоті ворс деформується, а при меншій - килим не володіє необхідними захисними властивостями. Від стійкості ворсового покриття до стирання залежить експлуатаційна довговічність килима. З метою запобігання утворення статичної електрики, гниття матеріалу і утворення цвілі килимові покриття обробляють антистатичними і антисептичними препаратами. Крім того, для виключення проникнення через килим води на його виворітну сторону наносять латексне або інше полімерне покриття. Таке покриття зміцнює ворс килима і, крім того, сприяє збереженню фізичної структури матеріалу в процесі експлуатації. Застосування об'ємно відформованих килимових покриттів підлоги автомобіля підвищує його естетичні властивості, покращує акустику в салоні. З метою надання килимам формостійкості на їх виворітну сторону наносять термопластичний полімер - поліетилен, здатний при нагріванні до формуванню. Нанесення поліетилену проводиться за допомогою струменевого агрегату. Після нагрівання поверхню полімерного покриття вирівнюється за допомогою каландра, і в охолодженому вигляді матеріал змотують в рулон. Найкращим формуванням володіють килимові матеріали з рухомою структурою, зокрема трикотажні, неткані різного способу виробництва. Формування килима проводять методом пресування при тиску 0,6-0,7 МПа протягом 2 хв після попереднього розігріву заготовки протягом 2 хв при температурі 200 - 220 ° С. 

Для оберігання текстильного килима від зносу і забруднення у зоні контакту з ногами водія та пасажирів до нього приварюють захисну ПВХ-плівку або штучну шкіру з тисненої поверхнею. 

При зберіганні і установці килимів необхідно стежити за тим, щоб не утворювалися складки, так як вони можуть привести до зламу матеріалів і в кінцевому рахунку до їхнього псування. 

Тафтинговогі (прошивні) килимові матеріали з петлевим ворсом (ТУ 17-03-5-79) виробляють на багатоголкових прошивних машинах. Для виготовлення каркасу тафтингового килима використовують, як правило, поліпропіленову плівкову нитку, яка дозволяє знизити поверхневу щільність матеріалу. Ворсову частину тафтингового килима виготовляють з текстурованою жгутової капронової нитки. Килимовий матеріал має з вивороту поліетиленове покриття і здатний до формуванню. Матеріал випускають шириною 109 і 85 см. Залежно від маси ворсу килим випускається з поверхневою щільністю 935 і 1050 г/м2 при висоті ворсу відповідно (8 ± 1) і (9 d = 1) мм. Матеріал невогненебезпечний. 

Тривале застосування тафтингового килимового матеріалу показало, що формові покриття для підлоги з цього матеріалу формостійкі, зносостійкі, легко очищаються від забруднень. 

В'язально-прошивні килимові матеріали (малімо) виробляють на високошвидкісних машинах шляхом поєднання швейного та трикотажного способів виробництва полотна (ТУ 17 РСФСР 58-9467-79). Петлевий ворс такого килима - з поліамідної текстурованої комплексної нитки. У прошивний основі використовується поліефірна нитка. Качок виготовляють з апаратної пряжі, що складається з поліамідного і мідноаміачних волокон. В'язально-прошивні килими випускають завширшки (230 ± 3) см. Поверхнева щільність в'язально-прошивного килима 1300-91 г / м, висота ворсу - 4 мм. Хоча міцнісні показники килимового матеріалу не нормуються, він відповідає необхідним вимогам і, крім того, невогненебезпечний, негідроскопічний, має достатню зносостійкість. Разом з тим матеріал недостатньо грибостійкий завдяки наявності в качці мідноаміачних волокон. Тому при його експлуатації особливо ретельно потрібно стежити за тим, щоб і сам килим і днище автомобіля під ним були сухими. 

Високими естетичними та експлуатаційними властивостями відрізняються ворсові голкопробивні килимові покриття (ТУ 17/29 ЕССР 52-85), оброблені з виворітного боку синтетичним латексом. Для поліпшення формування килимового покриття і з метою виключення його водопроникності на виворітну сторону такого килима наносять розплавлений поліетилен. 

Для виготовлення нетканого ворсового килимового покриття застосовується поліпропіленове волокно різної лінійної щільності. Матеріал випускається з поверхневою щільністю (900 ± 63) і (1050 ± 74) г / м. Решта властивостей матеріалу для всіх видів однакові: 

Відповідно до вимог автомобілебудування неткане голкопробивне килимове покриття є грибостійке, невогненебезпечне, його колір стійкий до впливу світла, води, мильних розчинів. Килимове покриття може випускатися різної ширини, але не більше (205 ± 4) см. 

Килими прошивні з розрізним ворсом - Велюр (ТУ 17 ЕССР 508-83) складаються з каркасу - тканини з поліпропіленових плівкових ниток - і ворсу - поліамідних текстурованих кручених ниток. Зворотна сторона килима покрита синтетичним латексом. 

Голкопробивні безкаркасні покриття підлоги-Містера (ТУ 17 ЕССР 266-85) являють собою неткану основу з суміші синтетичних штучних і натуральних волокон, просочену рідким сполучним розчином. Ворсу такий килим не має. В якості складу для просочення використовується водна дисперсія полімерних сполучних на основі термопластичних смол або синтетичних каучуків. Вміст сухого залишку в'язких речовин у матеріалі-18-28%. Матеріал «Містера» випускають двошаровим марок 1 і 2, що розрізняються складом і змістом волокон і внаслідок цього деякими властивостями. «Містера-1» виготовляється з капронової і лавсановій волокон у декоративному шарі і капронової, віскозного волокна і відновленої вовни в нижньому шарі, «Містера-2» - з капронової, віскозного і лавсановій волокон у декоративному шарі і тих же волокон з додаванням відновленої вовни в нижньому шарі.